Veelgestelde vragen – Apotheek Hellevoetsluis – Hellevoetsluis

Apotheek Hellevoetsluis

Herman Heijermansstraat 1 3221 VK Hellevoetsluis Tel:0181-315955

Veelgestelde vragen

Geneesmiddeltekorten

Sinds enige tijd zijn er in heel Nederland veel geneesmiddelen niet of beperkt leverbaar. Om u toch van medicijnen te kunnen voorzien moeten apotheken noodgedwongen uitwijken naar andere merken of andere sterktes. In enkele gevallen moet er met de arts worden overlegd om een alternatief middel voor te schrijven. Dit doen wij allemaal in het belang van uw gezondheid.

Merken

Soms krijgt u van een medicijn een ander doosje dan dat u gewend bent. Dit kan komen door de eerdergenoemde geneesmiddeltekorten, maar het kan ook zijn dat uw zorgverzekeraar alleen dat bepaalde merk vergoedt. Een zorgverzekeraar doet dit om op de geneesmiddelkosten te besparen. Als apotheek zijn wij contractueel verplicht om dit merk af te leveren. De zorgverzekeraar kiest elk jaar nieuwe leveranciers, dus elk jaar kunt u andere doosjes krijgen.

Wij snappen dat een wisseling in doosjes voor u erg lastig kan zijn. Mocht u toch u eigen vertrouwde merk willen dan kan dat (mits het beschikbaar is), maar dan kunnen wij dit niet rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. U kunt dit middel dan afrekenen in de apotheek en eventueel de rekening zelf indienen bij uw zorgverzekeraar om te proberen dit vergoed te krijgen.

Vergoeding en tarieven apotheekzorg

De tarieven die apotheken in rekening brengen, worden jaarlijks afgesproken met de zorgverzekeraars. Per zorgverzekeraar kan het tarief verschillen. De tarieven (arbeidskosten) komen boven op de materiaalkosten van het geneesmiddel, dit is bij elke apotheek in Nederland het geval. Onze tarieven worden volledig vergoed door uw verzekeraar, maar vallen in de meeste gevallen wel onder het eigen risico. Hieronder ziet u hoe hoog de tarieven ongeveer zijn die bij uw zorgverzekeraar worden gedeclareerd (jaar 2023). Wilt u weten hoeveel het tarief precies bedraagt bij uw verzekering dan kunt u dit bij ons navragen.

 

Verwerken vervolgrecept en klaarmaken medicijn:                                        €6,35 tot €7,50

Begeleiding nieuw middel en klaarmaken medicijn:                                      €12,70 tot 14,59

Medicatierol per 2 weken (ongeacht aantal middelen):                                 €23,18 tot 33,39

Instructie hulpmiddel (inhalatie of injectie):                                                    €5,54 tot €8,01

Korte vragen en vragen bij nieuw middel:                                                         gratis

Uitgebreid consult:                                                                                                 €10 tot €18*

 

Elk jaar moeten apotheken met de zorgverzekeraars onderhandelen voor het tarief wat de apotheken bij hen mogen declareren. De verzekeraars willen een zo laag mogelijk tarief betalen omdat de kosten van de zorg oplopen en omdat zij willen besparen. Door dit lage tarief wordt het voor apotheken wel steeds lastiger om geen verlies te draaien.

Omdat het tarief voor ons vaak niet kostendekkend is, is met de verzekeraars afgesproken dat wij zorgvragen van klanten apart mogen declareren. Dit wordt een farmaceutisch (uitgebreid) consult genoemd. Voor kleine vragen brengen wij niks in rekening bij uw zorgverzekeraar. Bij vragen waarbij wij langer de tijd moeten nemen en waarbij we gebruik maken van de gegevens uit uw dossier en/of moeten overleggen met uw arts dan zullen we een consult in rekening brengen. Dit consult leggen we ook vast in uw dossier. Een consult wordt gewoon door de verzekeraar vergoed maar valt wel onder uw eigen risico. Een farmaceutisch consult wordt niet gedeclareerd bij de eerste keer dat u een middel gaat gebruiken, waarbij we kunnen voorstellen dat u veel vragen heeft.

*  Voorbeelden van een uitgebreid consult:

  • Zoeken naar alternatief bij leveringsproblemen of slikproblemen en overleg cliënt
  • Vragen over preferentiebeleid en/of medische noodzaak vastleggen
  • Begeleiding bij ontslagrecepten en medicatieoverzicht ziekenhuis verwerken
  • Begeleiding bij tweede uitgifte en vastleggen hiervan
  • Vraag over voedingssupplementen/alternatieve geneesmiddelen (in combinatie met reguliere medicijnen)
  • Vraag over buitenlandse medicatie
  • Wijzigingen in medicatierol die besproken moeten worden met de cliënt
  • Medicatiecheck naar aanleiding van farmacogenetisch paspoort
  • Bloeddrukmeting
  • Consult en begeleiding afbouwen slaapmedicatie / maagzuurremmers / pijnstillers / antidepressiva
  • Leefstijl consult (nog in ontwikkeling)

Wanneer is uw recept klaar?

Wij doen er alles aan om spoedeisende recepten dezelfde dag nog klaar te hebben. Voor niet-spoedeisende recepten geldt dat uw geneesmiddelen na twee werkdagen klaarstaan. Wij hanteren twee werkdagen om er zeker van te zijn dat uw bestelling compleet is. In de eerste plaats kunnen wij pas uw bestelling klaarmaken als het recept bij ons binnen is (dit gebeurt niet altijd direct als u het bij de huisarts bestelt omdat de huisarts het ook druk heeft). Daarnaast moet het middel soms door ons besteld worden, wat een extra werkdag kost. Dus: spoedeisende middelen zijn dezelfde dag klaar, chronische middelen na twee werkdagen.

Bezorgen

Tijdens openingsuren en na sluitingstijd kunt u gebruikmaken van onze 24-uurs afhaalautomaat. Zo hoeft u nooit te wachten in de apotheek of hoeft u niet te haasten om voor sluitingstijd in de apotheek te zijn. Voor meer info zie de tekst bovenaan deze pagina.

Wanneer dat nodig is (bijvoorbeeld als u slecht ter been bent) bezorgen wij uw geneesmiddelen gratis bij u thuis op de eerstvolgende werkdag na ontvangst van uw recept. Wij kunnen hiervoor echter geen specifieke tijd met u afspreken, daarom dient er altijd iemand thuis te zijn om het pakje in ontvangst te kunnen nemen. Neem voor meer informatie over deze service telefonisch contact met ons op.

Klacht

Wij zijn aangesloten bij de Klachten- en Geschillenregeling Openbare Apotheek. De regeling voldoet aan de eisen van de Wet Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz) en omvat zowel bemiddeling via een onafhankelijke klachtenfunctionaris als behandeling door een onafhankelijke geschillencommissie, te weten de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).

Heeft u een klacht over de apotheek en komt u er met de apotheker niet uit dan kunt u contact opnemen met deze onafhankelijke instantie. Klik hier voor meer informatie.

Geneesmiddelenafval / oude geneesmiddelen

U kunt uw oude geneesmiddelen bij ons inleveren ter vernietiging. Alleen de losse strips graag, de doosjes kunt u thuis gewoon weggooien. Voor gebruikte injectienaalden en daarbij behorend afval kunt u van de apotheek gratis naaldencontainers krijgen. Goed gesloten volle naaldencontainers kunt u vervolgens bij ons inleveren. Naalden die NIET in een speciale naaldencontainer worden aangeboden, nemen wij wegens veiligheidsredenen niet aan.